Webbdesign för barn

Webbdesign för barn

Som webbdesginer och webbproducent med ett förflutet inom förskolevärlden så har tanken ofta lagit mig att man borde hålla en kurs i att utforma webbplatser för barn. När jag sedan fick med en före detta kollega på tåget så bestämde jag mig för att det var dags. Vi annonserade digitalt i sociala medier och fick direkt full kurs så vi beslutade att köra en till kurs på en gång, direkt dagen efter. Det fanns en tid när barnens webbplatser var fyllda med färger och tecknadstypografi. Lyckligtvis har omfattningen av barnmarknaden över de flesta produktområden resulterat i snabb innovation de senaste åren. De flesta webbplatser som riktar sig till barn, eller i många fall barn och vuxna, följer nu principer som tar hänsyn till barns perspektiv på webbdesign. Både yngre barn och tonåringar verkar gilla många liknande designdrag som vuxna gillar, inklusive tydlighet och högkvalitativt innehåll. Samtidigt verkar barnen njuta av ett bredare utbud av interaktiva funktioner och större nyhet. Därför bör man tänka igenom barn- och ungdomsvänliga webbdesignriktlinjer och se på de åtgärder som designers bör överväga innan de deltar i arbete som kommer att marknadsföras till barn och deras föräldrar. Just det fokuserade vi mycket på under kursen.

Visa respekt

Barn blir sofistikerade konsumenter från en förvånansvärt tidig ålder. De är känsliga för åldersinriktning och bias i webbdesign, så det är viktigt att inte prata ner till dem. Faktiskt, så oftast har de bättre koll och högre krav än sina föräldrar. De är ju uppvuxen med detta vilket vi inte var på samma sätt. En designers bästa försvar mot nedlåtande ungdomar är att få några barn att kommentera designen i planeringsstadiet, för det finns en skillnad mellan att komma ihåg hur det var att vara barn och vara barn. Denna distinktion fungerar på ett antal nivåer i en design, allt från de stilistiska preferenserna till de framväxande beteenden som väckts av omfattande generationsförändringar på Internetanvändning.

Det blir fler kurser

Fina exempel

Ett bra exempel är Legos shoppingwebbplats som visar stor respekt för både barn och föräldrar. Produkterna är ordnade i klara kategorier, den övergripande stilen är ren och konsekvent, och besökare kan zooma in på produkter för att se exakt vad de ska köpa. Barn kan bläddra och navigera fritt, samtidigt som man fokuserar på produkten i stället för att distraheras av påträngande reklam och gimmick. När de hittar den produkt de vill ha kan barnet lätt rikta sina föräldrars uppmärksamhet på det föremål de ska betala för. Forskningsbaserade riktlinjer anger att vuxna ofta gillar liknande webbplatser som barn när det handlar om stil. Följaktligen är det lite att vinna från att exkludera barn från någon webbplats genom att göra språk, layout, navigering eller typografi mer komplicerat än nödvändigt. På den mest grundläggande nivån gör en överdrivet komplicerad språkanvändning webbplatsen att det bredare budskapet och försäljningen går förlorade när ett barn tappar intresse för det mesta av innehållet. Tillvägagångssättet är helt enkelt inte nödvändigt, eftersom mer skickliga eller sofistikerade läsare är glada att läsa koncis språk och söka ytterligare detaljer efter behov. Mr. Men är en webbplats riktad till förskolan och deras föräldrar. Den raka designen, med sitt vita utrymme, ljusa färger, korta text och blockiga knappar, drar besökare. De stora knapparna filtrerar besökare till åldersrelaterade delar av webbplatsen. Webbplatsen innehåller bilder av alla karaktärer, aktiviteter för förskoleelever och shoppingalternativ. Handlarna är outsourcade till butiker som Amazon och som ett resultat får Amazon det mesta av inkomsterna men å andra sidan behöver ägaren göra mycket lite för att upprätthålla webbplatsen.

Det blir fler kurser

Att hålla kurs för en stor grupp kräver att man håller fokus hela tiden. Man får vara både lite av en psykolog, lärare, medlare och kompis. Allt beroende på sammansättningen av gruppen. Vi hade tur och fick två jättefina grupp. Det hjälpte dock inte mot tröttheten på kvällen, eftersom vi skulle ha två kurser i två dagar efter varandra så stannade vi över på hotell natten mellan. När man är van att alltid ha en massa att göra kvällstid som tvätta, diska, städa, hjälpa med läxor och liknande så blev det som semster för en kväll att slippa allt det. Jag lade mig ganska tidigt för att bara kunna ligga och slappna av. Kollade igenom det vanliga på mobilen, fascebook, mejlen och sånt. Men fastnade sedan för några spel på spela.nu, kluras.se och pokerstarscasino.eu. Det var lugnt och skönt och jag somnade gott. Morgonen därefter så använde vi tiden vid frukostbuffén till att planera fler kurser. Eftersom de här verkigen blev en succé med fulla kurser så känns det som om det finns ett behov. Kanske ska vi göra ett samarbete med något studieförbund eller liknande. Eller så kör vi själv helt och hållet, vi får se. Det är fördelar med båda varianterna. Oavsett vad det blir så kommer vi att fortsätta i alla fall, men först ska vi analysera och utvärdera de första två kurserna.