Spelprogrammering

Det är många som tror att spelprogrammering är ganska enkelt. De tror att programmerare bara sitter framför dator, skriver några rad i programmeringsspråk och vips, har vi spelet. Denna process är mycket mer komplicerad än man kan tänka sig. Det finns hundratal processer som måste slutföras på samma tid. Det är därför de största IT företag i världen var tvungna att implementera standarder beskrivande på vilka sätt ska man bete sig, behandla saker och generellt vad ska man göra för att snabba på processen. Det är inte konstigt att det behövdes. Varje spel består av väldigt många komponenter som behöver samlas ihop. Det finns tusentals människor ansvariga för olika delar av spel sådana som grafisk design och motor. Det är dock inte allt, det finns en hel del människor som är gömda och vems arbete inte är synlig. Det gäller historik bakom spelet och det som gör att spelet har en god stämning.

Varför är det dyrt att producera spel?

Varför är det dyrt att producera spel?

Varför är det dyrt att producera spel?

Som sagt tidigare, spel består av olika element som måste väldigt ofta produceras från själva början. Oavsett hundratal människor som jobbar på dem varje dag, är det mycket krävande arbete. Själv de enklaste detaljer som inte slutföras kan göra att man ska bli irriterad. Det är därför så mycket grafiska designer ska inte bara kunna inleda stämningen till spelet men också ha känsla för detaljer. Beroende på vilket typ spel det är, producering tid kan ta från en månad till några år. Det är en stor skillnad, men som sagt allt beror på hur komplicerat spelet är. När man vill skapa ett enkelt spel med enkel logik i bakgrunden, är det mer eller mindre inte så tidskrävande. Men sådana spel som The Witcher, men många tråd pågående i bakgrunden på samma tid, vacker grafik och fantastisk balans kräver mycket mer tid att slutföras. Problemet är inte bara på programmerings sida, men också distribution och många element som kräver tid. Detta typ spel vanligtvis byggs upp av enormt stora företag, det gör att varje beslut och större ändring i projektet behöver bekräftas av många människor. Det också gör att varje ändring i kostnader eller planer som skulle ändra leveranstid behöver planeras i förväg.

Hur programmeras spel?

Varje spel behöver en så kallad motor. Motoren är inte något annat än kod som utförs i bakgrunden när man spelar.  Bra skriven motor gör att spelet inte hackar på och hårdvaru användas på ordentligt sätt. Motorer vanligtvis skapas i programmeringsspråk som heter “C++”. Det är därför de programmerare som skriver i C++ kallas för back-end programmerare. Det är mycket krävande och komplicerad språk som används i varje ställe där koden ska utföras så snabbt som möjligt. För att kunna skriva i C++, behöver man kunna ha en stor kunskap om programmering och dess tekniska aspekter. Det är så, eftersom C++ har tillgång till hårdvaru som man använder. Det gör att om man gör något fel, kan hårdvaru helt enkelt gå sönder. Det är dock mycket värt att pröva programmering själv. Det är inte så svårt som myten säger.