Nya trender inom webbdesign

Utseende har alltid varit viktigt för oss människor, och det estetiska har alltid vart på toppen av listan när man utvecklar saker och produkter. Från våra hem, till våra kläder och nu när internet äter upp en stor del av människors tid så är webbdesign en av de större designdelarna av allt idag.

Från början av internet så var inte designen det viktigaste, då handlade det om funktion. Ju längre fram vi kommer så ser man en klar trend i hur man vill att allt ska vara snyggare, och våra åsikter om vad som är snyggt för stunden utvecklas konstant.

När det handlar om att designa en hemsida så kommer man inte komma ifrån att funktionaliteten är en stor del av det, den är svår att separera från själva designen.
Tittar man tillbaka några år så var det stilrena simpla designer som stod sig störst ute på internet, men enkla färger, simpla budskap, och många drop-down scrolllistor för att navigera till rätt sida. Funktionaliteten med sådana drop-downlistor var mycket hög, för då kunde man gömma en massa med information bakom scrollen samtidigt som resten av hemsidan fortfarande kunde se stilren ut.

Webbdesign idag och i framtiden

Nu ser modernare hemsidor lite annorlunda ut, det första man märker är att det är mer färgglatt utan att vara för skrikigt. Mer information syns ofta direkt på startsidan, med tryckbar text som skall hjälpa dig komma till relevant information. Samtidigt finns det många aspekter som inte har med utseendet direkt att göra, att du gärna ska ha en mobilsida eller att din sajt är mobilvänlig, du behöver en del säkerhetsprotokoll, du vill undvika gammal känslig teknologi såsom java och flash, för det skrämmer bort mer än vad det lockar i dagens läge.

Symmetrin i sidor idag är inte som det var förr heller, när det brukade vara endast ett rutnät av sidan som man navigerade är det idag uppdelat i flera, vilket får text att sticka ut på bilder och liknande effekter. Förut skulle det anses vara rakt av fult, men idag görs det med medvetet på ett sätt som är modernt och ser bra ut.

Illustrationer och bilder är minst lika viktiga idag. Men med nutidens korta uppmärksamhetsspann så vill du alltid fånga din kunds intresse från första början. En startsida med rätt typ av bild, lätt åtkomst till relevant information direkt och personlighet i att sidan inte är för stilren och därav tråkig. Det här och ett bra navigationssystem där man ser till att informationen kunden kommer vilja titta på är enkel att nå, det är ett vinnande koncept för en bra hemsida, det är bra webbdesign.

Balansen mellan att vara minimalistisk, men ändå minimalistiskt minimalistisk är lite det vi siktar på idag. Det låter motsägelsefullt, men allt det viktiga ska vara snyggt, framför dig, och lättåtkomligt. Lockande bilder och små historier, utan att det tar för mycket plats. Linjer som inte är symmetriska, men designade för att styrka historian bakom hemsidan. Interaktiva bilder som inte tar för stor plats, där när du för över musen startar ett litet klipp är också populärt.  Men det gäller att inte gå överstyr med interaktivitet, beroende på vad det är för typ av sida man utvecklar. Det är en hårfin gräns mellan riktigt snyggt eller skrikigt och jobbigt.